center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Hogyan legyünk híresek?
Kolozsi Gábor, Mehlhoffer Tamás, Schilling Tamás, Haszon, 2011. július 7.

Nagy Alekosz, Fluor Tomi, Schobert Norbert, Rogán Antal – mi a közös bennük? A valóságshow-szereplő és az interneten feltűnt rapper, a fitneszedző, illetve élelmiszer-ipari vállalkozó és a kormánypárti politikus közös jellemzője, hogy sokat találkozunk velük a bulvárlapokban, tévében, az interneten. A különbség viszont, hogy utóbbi kettő már kihasználta a tévés, netes népszerűséget: üzleti vagy politikai tőkét kovácsolt belőle. Alekosz és Fluor Tomi sorsa viszont bizonytalan: vajon eltűnnek a süllyesztőben, vagy rájuk is hosszú távú siker vár? Milyen tulajdonságok szükségesek a gyorsan jött siker kiaknázásához? Mennyit ér egy celeb a mai Magyarországon?

Mindenki celeb, aki gyakran szerepel a médiában, és ettől a neve többé-kevésbé ismertté válik” – állítja Kolosi Péter, a legnagyobb hazai bulvársztár-gyár, az RTL Klub tévécsatorna tapasztalt programigazgatója. Ómolnár Miklós, aki a legnagyobb példányszámú magyarországi bulvár hetilap, a Story (227 ezer eladott példány) főszerkesztője, így fogalmaz: „A celebek egyszerűen arról ismertek, hogy ismertek. Ők a modern cirkusz alkalmi bohócai, azaz elképzelhető, hogy egészen rövid ideig lesznek a középpontban, de addig is a hétköznapok hősei, és tudni akarunk róluk mindent.” Aki rendszeresen jelen van a bulvármédiában, óhatatlanul is celebbé válik. Néha ehhez semmiféle produktum nem társul, egyszerűen attól lesz valaki sztár, hogy utáljuk vagy szeretjük őt.
 
Tévéből, netről jönnek
Ha abból indulunk ki, hogy aki tévéképernyőn van, az celeb, akkor egyértelműen celebgyárként funkcionált az RTL Klubon tavasszal véget ért maratoni valóságshow, a Való Világ. A csatorna állítása szerint azonban nem ez a cél. Gyakorlatilag egyetlen sikersztori bontakozott ki az első három évad alatt. Majka (Majoros Péter) tudott egyértelműen profitálni a szerzett hírnévből, ma főműsoridőben műsorvezető a konkurens TV2-n.
 
„Ha senkinek nem sikerült volna a televízióban karriert építenie, azzal sem lenne semmi baj, hiszen ez nem áll érdekünkben” – mondja Kolosi Péter, aki már 14 éve az RTL munkatársa. „Külön öröm, hogy ez így alakult, ám ez mégsem tehetségkutató műsor.” Persze gyors sikert nem csak a tévében, hanem az interneten is el lehet érni. Manapság igen nehéz elkerülni hazánk legnagyobb slágerét, Fluor Tomi (24) Mizu című számát. Mindössze öt hónap alatt több mint 10 millióan nézték meg a legnagyobb videomegosztó portálon, a YouTube-on. A fiatal raper azonnal fölkeltette az Adidas sportszergyár figyelmét is, amely immár reklámarcként foglalkoztatja. Fluor pillanatnyi népszerűségét jelzi, hogy a számtalan tévés és élő fellépés mellett a Facebook közösségi oldalon egyetlen rövid megjegyzését több ezren „lájkolják”, és több száz további hozzászólást generál.
 
„A digitális bennszülöttnek nevezett korosztály kamaszodása és egyáltalán a digitális világ mostanra ért el olyan szintre Magyarországon, hogy ez a produkció ekkora sikert érjen el. Mondhatjuk, hogy a véletlenek szerencsés együttállásának is köszönheti eredményeit a Mizu” – mondja Ságvári Bence, szociológus. „A korosztály, amelyet a szám célcsoportjának lehet nevezni, az interneten éli világát. Ez is lehet a siker titka, de ennyi még nem volna elég. A YouTube az egyik legdemokratikusabb slágerlista, itt nem lehet manipulálni a nézettségi mutatókat. Amelyik szám sok letöltést ér el, azt szeretik. Ilyen egyszerű.”
 
Annyira rossz, hogy jó
Mi kell ahhoz, hogy hazánkban valaki celebbé váljon? „A szereplés szeretete mindenképpen szükséges” – von gyors mérleget Murányi Marcell, a legolvasottabb hazai napilap, a szintén sztárcsináló Blikk főszerkesztője. Ő már csak tudja, hiszen az 1994-ben alapított, 180 ezer példányban naponta megvásárolt – és a Szonda Ipsos kutatása szerint egymilliós olvasótábort maga mögött tudó – lap véleménybefolyásoló szerepe alapján a kereskedelmi tévécsatornákkal egy lapon említhető. Az elmúlt években jó néhány hétköznapi emberből csinált hírességet. Vagy éppen visszalökte őt az ismeretlenség homályába azzal, hogy levette a címlapról.
 
Ennél persze több kell ahhoz, hogy valakit „szeressen a nyilvánosság”, azaz rendszeresen megjelenjék tévében, napilapokban, rádióban és internetes portálokon vagy videomegosztó oldalakon. Utóbbi esetben futótűzként terjedve, napok vagy hetek alatt milliós nézőközönséget és rajongótábort toborozva maga köré. A bulvárhősök többsége döntően azzal teremt egyfajta új „minőséget”, hogy annyira rossz.
 
„Gyakorlatilag bárki lehet sztár az interneten is” – mondja Ságvári Bence. „Persze nagyon sok olyan jelenséggel, emberrel találkozunk, akik a kínosságukkal hódítanak, azaz attól lesznek ismertek, hogy a »vérciki« kategóriába tartoznak. Fluor Tomi slágere azonban nem ilyen. Persze lehet azt mondani, hogy zeneileg nem egy nagy teljesítmény, de ettől függetlenül megállja a helyét.” A magyarok egyébként szeretik a vesztes helyzetű embereket: irodalmi példa erre a Pál utcai fiúk Nemecsek Ernője, vagy akár a népmesék legkisebb királyfija. Szemben a nyugat-európai, vagy az amerikai módival, ahol épp a sikeresség vagy annak illúziója miatt kerül valaki a célkeresztbe. (Magyarországon a sikeremberek szerint olyan sokan irigykednek, hogy aki elért valamit, inkább titkolja.) Az RTL Klub Való Világ című valóságshow negyedik szériájának győztese, a 32 éves Nagy Alekosz pont erre példa.
 
Szeretem, de jobb vagyok
Megjelenése, testalkata inkább kissé előnytelen. Lagzi-zenészként és biztonsági őrként dolgozott, ahonnan – különösen idegennyelv-tudás nélkül – vajmi kevés kiugrási lehetőséget kínált neki az élet. Amikor nem a ValóVillában emelgeti konyakospoharát, akkor egy érdi családi ház pincéjében, egy volt kocsmában lakik és alkot a valóságshow okostojása – erősít rá ügyesen a kicsit szánnivaló karakterre a showmanné avanzsált Alekosz mindennapi életét bemutató internetes videó is.
 
„Szeretem, megértem” – sorolja Murányi Marcell a közönség viszonyulását, amely sikerre vihet szinte bárkit a médiában. A lényeg, hogy az olvasók, azaz „mi” valahogy viszonyulni tudjunk hozzá. Sőt, az is sikerre számíthat, akivel kapcsolatban az olvasó úgy érzi, fölébe tudna kerekedni. Némileg hasonlóan, mint amikor például a rendőr apró szabálysértésen ér valakit. Tapasztalat, hogyha ilyenkor engedjük egy kissé felettünk állónak látszani, az esetek többségében megússzuk egy figyelmeztetéssel. Ha hatalmunk van segíteni valakin, akkor sokszor meg is tesszük – a valóságshow-k világában például akár több száz forintos támogató SMS révén is.
 
„Alekosz gyakorlatilag mi vagyunk” – mondja Ómolnár Miklós. „Ahogyan Elvis Presley az ötvenes évek Amerikája volt. Azonosulni tudott vele mindenki az országban. De nem csak a valóságshow-szereplőkről érdemes beszélni. Horváth Charlie, Zámbó Jimmy is mi vagyunk, ahogyan Wolf Kati is. A tömegek eléréséhez elég az, hogy magukat látják a nézők és az olvasók.”
 
Kolosi Péter hasonlóan gondolkozik a szereplőválogatásokról. „A valóságshow gyakorlatilag egy rendező nélküli szappanopera. Úgy válogattuk ki a szereplőket, ahogyan egy sorozatban vagy az életben is jelen vannak. Kell vicces karakter, hisztis, szerethető, kell jó csaj és jó pasi.” A castingokon csupán az a cél, hogy minden, az életben is megtalálható karakter ott legyen, akár szélsőséges formában.”
 
„Arrogán”-ból dobogóra
Más módszerek is ott tarthatnak valakit a sikerhez vezető úton. A bulvársajtó és a tévék népszerű műsoraiban sűrűn felbukkan Rogán Antal (39), a Fidesz meghatározó alakja, Budapest V. kerületének polgármestere. A kormánypárti politikus gyakran mutatkozik vetélkedőkben, feleségével és gyermekével bulvárhíradókban. Mi több, júniusban a TV2 népszerű, Jóban-rosszban című szappanoperájában kapott nyúlfarknyi szerepet – önmagát alakítva.
 
Rogán Antalnak szüksége volt arra, hogy nyisson a bizonytalan szavazók felé. 2006-ban még nem volt népszerű, az „Arrogán” gúnynév is ráragadt. Elkezdte újra felépíteni magát, ami olyan jól sikerült, hogy mostanra a harmadik legnépszerűbb politikus Magyarországon. „Mondhatjuk, hogy Rogán Antal celebpolitikus” – mondja Kiszelly Zoltán politológus. „Ügyesen használja a bulvárt, hogy ne csak a mögötte álló párt biztos szavazóit érje el, hanem a bizonytalanokat is meggyőzze.” Neki is megvan a szavazótábora, de a legtöbben még az önkormányzati választásokon sem az embert figyelik, csak a színeket. A politikus és a bulvármédia ma már kölcsönösen használja egymást.Az egyik bulvárlap munkatársától megtudtuk, hogy Rogán stábja valamivel többször keresi a szerkesztőséget, mint az újságírók őt, de azért az utóbbira is bőven akad példa. Természetesen arra, amit ő csinál, nem alkalmas mindenki. A bulvárhoz is alkat kell, ugyanis egy erőltetett szereplési kényszerből csak rosszul lehet kijönni. „A nyilvánvaló előnyök mellett természetesen megvannak a hátrányok is, mivel arról, aki folyamatosan a színpadon van, mindent tudni akar a fogyasztó. Szó szerint mindent, a jót és a rosszat is.”
 
Norbi: egészséges üzlet
Az üzleti életben is sikeressé vált hírességek ritka és legismertebb példája egyébként a nagy lehetőséggel szintén élő Schobert Norbert (40). Nevéhez országos sikerű franchise-hálózat (Norbi Update) és több száz fogyást segítő élelmiszer köthető. A Facebook közösségi oldalon 57 ezer rajongója van, ezzel az Update a 9. legnépszerűbb magyar márka, könyve 200 ezer példányban kelt el. A siker egyik fő összetevője, hogy megértette: az ismert név egyben azt is jelenti, hogy termékeiért, szolgáltatásaiért személyes és anyagi felelősség is terheli. „Én magam vagyok mögöttük, és szorosan kézben tartom az üzletet” – mondja a Haszonnak az egykori fitneszedző, akinek ma az a célja, hogy világmárkát építsen a Norbi Update-ből.
 
Norbi sikersztorija megmutatja, milyen sok mindenre van szükség a tartós üzleti eredményességhez – a televíziós-bulvársajtós ismertségen kívül. A rendőrtiszti főiskolát végzett fitneszedző saját megfogalmazása szerint „nem a tévében lett ismert”, hanem a kilencvenes években országszerte híressé vált show-hangulatú edzéseivel, külföldről behozott tréningtípusaival és saját gyártású videokazettáival. Azt azonban hamar felismerte, milyen sokat jelent a kereskedelmi tévék megjelenése, így hamar lett saját rovata, műsora, amely segített a kazetták, dvd-k eladásában. A tévéműsorokat egyébként maga finanszírozta, szponzorok bevonásával. Az ismertséget ügyesen eszközként használta akkor is, amikor „Norbi ajánlásával” egészséges élelmiszerekhez adta a nevét. Ám itt már többről volt szó, mint a hírnév kiaknázásáról: az edző és tévés küldetést, ügyet kezdett képviselni: az egészséges életmódot – amely persze jó üzletnek is bizonyult. Aki Schobert Norberttel személyesen beszél, az láthatja, hogy őszintén hisz termékei és „küldetése” pozitív hatásában, elkötelezettsége valódi.
 
Márka saját kézben
Ennek köszönhetően is vette saját kézbe a Norbi-termékek gyártatását és forgalmazását. „Nem jól képviseltek a kiskereskedelemben, sok vállalhatatlan kompromisszumra kényszerített a gyártói szabadság” – mondja. Ezért szakembereket vett fel, akik segítik az új, klinikailag tesztelt termékek kifejlesztését és forgalmazását. (Két ügyvezető társa közül az egyik reklám-, a másik logisztikai-üzemeltetési szakember.) A forgalmazásra a franchise rendszerű pékségek jelentették a megoldást: 2,5 év alatt 60 bolt nyílt, közülük csak öt adta fel. Ám ezt a modellt is megújítja: Szlovákiában 15 helyen kísérletezte ki az új, prémium kategóriás franchise-t. Nálunk három vidéki városban működik ilyen üzlet, ám a nagy durranásnak a budapesti Westend bevásárlóközpontban a „zászlóshajó” megnyitását tervezi. Olyan különleges termékekkel, mint a szénhidrátmentes liszt, az Update-fánk és fagyi, az adalékmentes hús- és tejtermék. A hamarosan Bécsben is boltot nyitó Norbi egyik sikerre vezető tulajdonsága, hogy mindig képzi magát, folyamatosan tanulja az új üzletágakat. A másik, hogy élete nyitott könyv: családja is az ő termékeit fogyasztja („rajtuk tesztelem”), és mindig a sajtó rendelkezésére áll.

A Norbi-siker főbb pontjai
1. A név kötelez: felelősségvállalás
2. Minden egy kézben: a márkanév tudatos kontrollja
3. Küldetéstudat: a névről az „ügy” jut eszünkbe (a Norbi márkával fogyni lehet)
4. Tanulás élethosszig: folyamatos önképzés
5. A média felemel: nyitottság, elérhetőség
  Tudják, nincs több sansz
A gyorsan jött siker úgy lehet tartós, hogy a celeb ne csak azzal legyen tisztában, jelenlegi élete, körülményei messze elmaradnak attól, amivel boldognak érezné magát. Hanem azzal is, hogy a médiában való megjelenés valószínűleg az egyetlen lehetősége, nagy dobása, amit mindenképpen meg kell ragadnia. A már említett Majoros Péter szintén „halmozottan hátrányos helyzetű” volt: az ország egyik gazdaságilag legnehezebb helyzetében lévő városából, Ózdról jött. A ma 32 éves srácnak sem volt más lehetősége a kitörésre, mint a szereplés szeretete és az arra fordított energia. És az, hogy Pityinger László (művésznevén Dopeman) már befutott rapénekes személyében találjon valakit, aki elég befolyásos és hisz benne.
 
A rossz reklám is jól jön
„A sikerhez való út első fázisa, amikor valaki bekormányozza magát a közismertségbe. A második, amikor megteremti a márka értékét” – mutatja be az utat Ómolnár Miklós. De azonnal felhívja a figyelmet: olyan nincs, hogy valakiből úgy lehessen sztárt csinálni, hogy nem történik vele semmi érdekes. (Ezért szivárog ki sok pikáns részlet a hírességek magánéletének titkairól.) Ha nincs benne plusz, ha emiatt az olvasó, néző nem tud hozzá viszonyulni, akkor hiába pénz és erőfeszítés. Az viszont a tapasztalatok szerint majdnem mindegy, mivel marad a bulvársajtó címlapján. Két nap múlva senki sem emlékszik már rá, hogy esetleg valami negatív kicsengésű hír szólt XY-ról. Csupán arra, hogy XY – már megint – az újságban volt. A márkateremtésben minden megengedett.
 
Meddig érdekesek?
A valóságshow-szereplőket marketing szempontból nyugodtan nevezhetjük terméknek. „Én is elnézést szoktam kérni, ha így emlegetem őket, de tulajdonképpen erről van szó” – mondja Kolosi Péter. „Egy terméknek és egy hírességnek is megvan az életgörbéje. A napi valóságshow-szereplőknek a műsortól való távolodással egyre csökken a népszerűségük, ez egyértelmű.” Szerződéseik egy, maximum két évig kötik őket az RTL Klubhoz, ebből jól látszik, hogy nagyjából ennyi idő az, amíg érdekesek maradnak. A Haszon információi szerint egyébként a frissen híressé vált tévés szereplők a gázsinak csupán egyharmadát tarthatják meg – a többi a menedzsereké.
 
Kufár Róbert reklámszakember szerint a celeb életgörbéjét nagy mértékben befolyásolja, hogy mennyire sikerül neki vagy az őt támogató csapatnak, esetleg egy újságnak, tévécsatornának „életben tartania”, és újabb sztorikat generálni mögé (ld. következő cikkünket). Idehaza is vannak kommunikációs ügynökségek, amelyek a reklámarc PR-ját is szervezik a megbízó kérésére. Hiszen így közvetve az adott terméket, szolgáltatást is népszerűsítik.
 
„Ma persze rengeteg változója lehet egy megjelenésnek, egy Alekosz reklámfelkérés mindenképpen több millió forintba kerülne. Nem akarok senkinek tippeket adni, de egyértelmű, hogy jelenleg sok olyan termék van, amit Alekosz híres mondatával („Mindig, minden körülmények között”) hatásosan lehetne reklámozni” – véli az RTL Klub programigazgatója.
 
„A Fideszben nem szeretik az erős embereket” – mutat rá a tartós politikai siker esélyére Kiszelly Zoltán. Elképzelhető, hogy éppen ezért kellett Rogánnak benyújtania azokat a konfliktusos törvényeket, amelyek csökkenthetik szavazótábora. Persze a bulvármédia ügyes használatával mindig újra fel tudja építeni magát.
 
„Mégsem látok esélyt, hogy akár főpolgármester, akár miniszterelnök legyen belőle. Most az V. kerületben olyan hatalmas önálló pénzeszközök felett rendelkezik, amit nem kockáztatna egy korlátozott jogkörű alpolgármesterséggel.”
 
Politikus: egy közülünk
A bulvár nem újkeletű a politikában, hiszen kellemetlen üzeneteket is célba lehet juttatni e csomagolásban. „Láttam Bill Clinton volt amerikai elnök kampányát, ahol egy felhőkarcoló előtt tartott beszédet az egyszerű embereknek” – emlékszik vissza Ómolnár Miklós. „Volt ott minden, ami kell: ingyen sör és virsli, lufiárus és körhinta. Clinton a beszédben is frázisokat, egyszerű kifejezéseket használt, így megértette magát a tömeggel. Aztán folytatódott a nap, és az elnök bement az épületbe, az első emeleten már az újságíróknak beszélt. Mondanom sem kell, hogy a legfelső szinten a gazdasági elit ült. Ugyanaz az ember, aki két-három órával előbb még a népnek beszélt, egészen más stílusban adta elő a terveit.”
 
Magyarországon a politikusok körében sokáig nem volt divat a bulvárt használni kommunikációs eszközként. Még az újságíróknak kellett üldözniük őket. Persze akadtak kivételek. „Rogán Antal a kezdetektől fogva tudatosan és sikeresen használja ezt a nyelvet” – mondja Ómolnár Miklós. „Korán felismerte azt, hogy nem mindenkinek kell cizelláltan megfogalmazni a mondandóját, és ha hétköznapi emberként, akár a gyerekeivel megjelenik egy cikkben, előnyére válhat. Itt újra előkerül az „egy közülünk” gondolatmenet.” A nép fia imidzs hol jöhetne jobban máshol, mint éppen a politikában.
 
 
Televízió nélkül nincs celeb!
„Mi az újsággal gyakorlatilag követői vagyunk a tévének, hiszen a legnagyobb tömeget ezen a csatornán lehet elérni” – mondja Ómolnár Miklós. „Éppen ezért nem is tudunk celebeket gyártani. Persze volt arra példa, hogy valaki megkeresett egy sztorival, és feltett szándéka volt, hogy megjelenjen róla egy cikk, de alapvetően nem jellemző ez. A bulvármédiának nem érdeke, hogy saját „nevelt” hírességei legyenek.” Sokszor elhangzik az a megállapítás a televízió saját készítésű műsorairól, hogy az interneten és a nyomtatott médiában való megjelenések fizetettek. Természetesen vannak megállapodások, de ez alapvetően nem jellemző. „A sajtóban még nem mondtam ezt, de nyugodtan vállalom: úgy gondolom, a bulvármédia az elmúlt háromnegyed évben az RTL Klubból élt” – jelenti ki Kolosi Péter. „Elemi érdekük, hogy arról írjanak, ami érdekli az embereket. Olyan sem fordult még elő, hogy betiltottunk egy cikket. Mindent meg lehet írni, így akár azt is, ami rossz színben tünteti fel az csatornát.
 
 
Mennyit ér egy celeb a reklámpiacon?
A hírességeket sok vállalkozás használja termékei reklámozására. Működik-e ez a módszer, és miként válasszuk ki a cégünkhöz illő médiasztárt? Eladott lemezei mellett Fluor Tomi rapper-énekesnek jelentős reklámszerződés is van már a tarsolyában. Az egyik legnagyobb sportszergyártó cég reklámarca lett, mostanában ő néz le ránk a West End City Center melletti házfalról (képünkön).  „Együttműködésünk kezdete még tavaly télre nyúlik vissza, amikor a Mizu című klip forgatása kapcsán keresett meg Fluor menedzsere, Vermes Orsolya azzal kapcsolatban, hogy a forgatáshoz szeretnék használni a termékeinket” – mondja Jenet Katalin, az Adidas kommunikációs vezetője.  „Amikor a klip felkerült a YouTube videomegosztó portálra, és napok alatt sok százezres letöltést generált, akkor ültünk le Tomival és Orsival egyeztetni arról, hogyan tudnánk szorosabbra fűzni az Adidas és Fluor kapcsolatát.”  A sportszergyártónak fontos volt Fluor. Hatalmas rajongótáborának köszönhetően a márka számára kiemelt jelentőségű – és más eszközökkel nehezen elérhető – tinédzser korcsoporthoz tudtak üzenetet eljuttatni, Tomi szponzorálásán keresztül.
 
Követhető minta legyen
„A legfontosabb szempont, hogy a célcsoport számára az adott híresség hiteles és elfogadható legyen. Olyan minta, akit követni, utánozni lehet és a tőle látott terméket, szolgáltatást el tudja fogadni a célcsoport, elhiggye neki, hogy megoldást jelent a hétköznapi helyzetekre” – mondja Kufár Róbert, a KRQ kommunikációs ügynökség alapítója. Jelenleg éppen egy tévéből ismert arccal, Gombos Edina műsorvezetővel készít reklámkampányokat a magyar Poli-Farbe festékgyár számára. Gombos Edinát a cég azért választotta reklámarcnak, mert hiteles, szerethető családanya és feleség. Többek között kubai férje és kislánya miatt is érdekes, tartalmas életet él.
 
„Edina nagyon csinos, de mégis inkább a jó barátnő típusa. Ráadásul éppen a régi-új házát újítja fel. A színek és az otthonszépítés iránt érdeklődő női célcsoport számára tehát tökéletes választás volt egy festékgyártó részéről. A döntést segítette annak idején, hogy egy kutatási adat szerint többen ismerték Gombos Edina nevét, mint az akkori köztársasági elnökét.”
 
A híresség és a hirdetések viszonyában általában az adott pillanat a legfontosabb. A világ leggyorsabb futója, Usain Bolt például Puma futócipőben dönti meg a világrekordokat az atlétikai pályákon. Ez a futócipő, pontosabban a hétköznapi változata azt az érzetet kelti, mintha a vevő szintén olyan gyorsan tudna futni, mint a jamaikai sprinter. Mindez főleg a trendkövető fiatal célcsoportnak fontos, ahol a márkát a mögötte lévő érzetek vagy a közösséghez tartozás határozza meg döntően. „Az Adidas szempontjából nagyon lényeges, hogy megmozgattunk és a boltjainkba vonzottunk egy olyan vásárlói réteget, akik a jövőben is potenciális vásárlóink lehetnek. Tomi pedig nagyon élvezte a lehetőséget, hogy életnagyságban szerepelhet országszerte a kirakatainkban.” Sőt a Lehel téri tűzfalon »Godzilla-méretben« is viszontlátják őt a rajongói. „Nem tudunk róla, hogy lett volna verseny más ruházati márkákkal, hiszen Tomi korábban is kedvelte és viselte a termékeinket” – mondja a sportszergyártó képviselője.
 
Keressük a viszonyulást
A reklámszakember szerint hírességgel azért jó hirdetni, mert minden pozitív képzettársítás, amit a sztárról tudunk, gondolunk, az rátapad a termékre, szolgáltatásra is, ezáltal válik kívánatosabbá az árucikk. De pont ez a hátránya is a dolognak: bárkiről, bármiről kiderülhet egy negatívum, ami „átmegy” a termékre…  Kutatások szerint a reklámokban sokan keresik az emberi szempárokat – egy arcot, akivel interakcióba lehet lépni. Ha ez egy ismert, hiteles és szerethető figura, akire kíváncsiak vagyunk, több pozitív impulzus megmarad bennünk. És amikor a vásárlás folyamatában eljutunk a döntésig, valahol tudat alatt éppen ez lesz, ami befolyásol minket.
 
Itthon nincs még elemzés
Abban a világban, ahol dollár és euró milliókba kerül egy sztár „használata” reklámarcként, komoly marketingcsapat dolgozik azon, hogy elemezze és felépítse a szponzorált sztárt. Arra törekedve, hogy a körülette lévő médiafelhajtást az adott termék, szolgáltatás népszerűsítésére is használni lehessen.
 
Magyarországon kevés nagyvállalat engedheti meg magának, hogy marketingszempontok alapján elemezze a leendő reklámarcot, pedig fontos lenne. Piackutatási adatok alapján tudni lehet, hogy a sztár mennyire ismert és elfogadott. Egy-két személyes interjúval egy tapasztalt szakértő csapat arra is tud következtetni, hogy mennyire az, akinek mutatja magát a médiában. Sajtófigyelő rendszerekkel elemezni és értékelni lehet, hogy a sztár mennyit szerepel a címlapokon, a különböző műsorokban – tehát milyen médiaértéket képvisel.
 
Újabban fontos szempont lett, hogy egy sztár miként van ott a közösségi térben (Facebook, blogok, fórumok) és a célcsoport miként vélekedik róla. Persze már erre is van online monitoring rendszer. Így könnyen kimutatható, hogy az egyik legfontosabb médiában, az interneten az illető egyes döntései, életének fejleményei milyen reakciókat, kommenteket váltanak ki. Az is, hogy milyen szövegkörnyezetben jelenik meg, kik követik, és ők milyen médiumokat használnak.
 
Meddig tart a sztár?
„Egy celeb addig érdekes, amíg a képernyőn van, vagy olyan dolgok történnek vele, amik képernyőre juttatják. Sajnos ez ilyen egyszerű. A sztár nem az ember, hanem egy kép, ami a fogyasztók fejében alakul ki valakiről.  Ezt a képet a médiából jövő impulzusok határozzák meg döntően, és a reklám eszközeivel ezt a képet jól lehet formálni” – mondja a reklámszakember. 

Így kell celebbel szerződni!
Két dologra érdemes odafigyelni, ha hírességgel köt cégünk reklámszerződést.
Az egyik a sztár képmáshoz fűződő joga. Ezt érdemes úgy birtokolni, hogy az a termék, szolgáltatás népszerűsítéséhez folyamatosan rendelkezésre álljon. Sok nagyvállalat azt is rögzíti a szerződésben, hogy amennyiben az illető életvitelében drasztikus változás áll be, vagy törvénytelenséget követ el, akkor azonnal újratárgyalható, sőt felmondható legyen a reklámszerződés.

Kolozsi Gábor, Mehlhoffer Tamás, Schilling Tamás

Hogyan legyünk híresek? Haszon, 2011. július 7.